Gromkællene oppnår 8.plass i årets First Lego League sin robotkonkurranse

Innlegg av Teknoklubben Sør-Aurdal

Teamene «Gromkællene» og «De Unge Arkeologene» deltok lørdag 8.11 i årets First Lego League sin regionale turnering i Lillehammer. I år var det 48 senior FLL-lag og 7 junior FLL-lag deltok i den regionale FLL- turneringen.

I høst har ungene i Teknoklubben Sør-Aurdal deltatt med to lag i forsknings-/teknologi- og innovasjonskonkurransen First Lego League.

Juniorlaget heter «De Unge Arkeologene» med Bork Høglien, Ingebjørg Viken Fremgaard og Vetle Brager. Seniorlaget heter «Gromkællene» med Markus Lien, Endre Lybekk Bertelrud, Fredrik Hovdet, Even Amundsen og Jørgen Venåsen Korsmo.

I hele åtte uker har lagene utforsket arkeologi, innovert og programmert legorobot med mål om deltakelse i regionturneringen. Klubben har vært på studietur til Naturhistorisk museum, Kulturhistorisk museum, på Deichman i Oslo og til en arkeolog i Valdres natur og kulturpark. De har alle lært mye nytt om temaet arkeologi og forsket på hva arkeologer syns er vanskelig.

Spesielt moro var det når Vetle sin bestefar Hans Olav Brager ble med på klubben med sin metalldetektor - hvor ungene gravde såvidt under overflaten og fant fine metall-ting som de gjerne ville forske videre på. Det var et svært godt samarbeid mellom juniorlaget og seniorlaget hele veien.

Den ene delen av oppdraget var at de skulle finne et problem som arkeologer opplever, og skape en innovativ løsning som løste problemet, de gjennomførte et «Innovativt prosjekt». Den andre delen av oppdraget er å bygge opp robotbanen/ legobordet med tilhørende legoinstallasjoner som utgjør ulike oppdrag, de designer og bygger roboten, programmerer den slik at de kunne løse oppdrag på legobordet med roboten sin.

I innovasjonsprosjektet designet Gromkællene sin egen arkeologireise, og oppdaget at det var svært vanskelig å finne ut hva man har gravd opp, og hva det ble brukt til. Dette bekreftet arkeologen Henriette i Valdres Natur og kulturpark.

De ideutviklet en løsning på problemet - som de presenterte til dommerne i i Lillehammer. De 3D-printer en mini-versjon av en ny type metalldetektor, som hadde noen ekstra funksjoner. Løsningen fikk navnet: «Metalldetektor limted edition med 5G, CHATGPT 5 og SORA2». Denne lar arkeologen få se en egen display hvor gjenstanden man scanner under bakken, blir til en film som nettopp viser hva det er og hva det ble brukt til i tillegg til hvilket år den er fra. Dommerne likte løsningen svært godt, og laget gjorde en kjempejobb i sin presentasjon.

På turneringen viste juniorlaget « De Unge Arkeologene» frem sin selvbygde flotte robot og legoinstallasjon. De viste frem sin fine plakat som viste alt hva de har opplevd sammen med seniorene «Gromkællene» gjennom prosjektperioden.

Gromkællene kjempet i robotkjørekonkurransen helt til kvartfinalen hvor de endte på åttende plass. Spenningen var til å bli helt skjelven av, ifølge deltakerne.

De andre lagene som deltar er skolelag fra Innlandet, noen fra Hamar, noen fra Gjøvik, andre fra omkringliggende kommuner. Det er Vitensenteret Innlandet som står for turneringen. Det var tre lag som gikk videre til skandinavisk finale.

Dommere og ungdomsveiledere fra Teknoklubben Sør-Aurdal

Teknoklubben stilte med betydelig dugnadsinnsats med hele åtte dommere. Knut Kvåle Garthus, Ola Bordewich Strøm, Lars Kvåle Garthus og Sivert Gabrielsen har selv deltatt både som juniorer og seniorer oppigjennom årene, og er som erfarne FLL'ere å regne. Nå er de ofte innom Teknoklubben som ungdomsveiledere, de er selv aktive selv i klubben og syns det gøy selv å lære seg ny teknologi sammen med barna og hverandre. De liker svært godt å være dommere i robotkonkurransen. Sander Hagaseth var å se som nyrekruttert dommer i robotkonkurransen, mens Andrea Kvaal deltok som dommer i presentasjonsrommene hvor innovativt prosjekt ble formidlet. Erfarne FLL veilederne Kristian Grimsrud Strøm bistod seniorene «Gromkællene» gjennom dagen, mens juniorveileder Tim Egil Dammerud bistod juniorgruppen gjennom dagen. Anders Garthus og Sonja Bordewich bidro, som hvert år, med å være dommere i prosjekt/teknologipresentasjonene.

De Unge Arkeologene og Gromkællene er helt enige i at det har vært veldig moro å delta også i år!

Hva har ungene lært?

På spørsmålene «Hva var mest gøy å være med på?» Og «Hva har jeg lært ?» svarer ungene slik:

Vetle sier at det var moro å presentere utstillingen til juniorene. Noe av det han har lært at den jernringen vi fant i jorda med metalldetektorer kanskje hører til et kjerrehjul.

Fredrik svarte at det var bra at laget kom til kvartfinalen i robotturneringen, og at det gikk bra med presentasjonen framfor dommerne. Fredrik bekreftet også lærdom om samarbeid og øving, og å spørre om å få delta mer i robotkampene, som han synes var morsomt.

Even syns det har vært moro å kjøre robot! Han synes det var veldig morro i turneringen, og at de kom så langt med robotkampene. Han har lært at det er lurt å øve!

Endre synest det er veldig bra at Ola, Knut og Lars er med som veiledere i klubben, og veldig morsomt å komme videre til finalerundene 😊

Jørgen sier at det å bygge robot og bygge lego var gøy, og veldig gøy på tur i Oslo og gøy å være med venner. På turneringen lærte jeg at det er viktig å samarbeide 😊

Markus sier at det beste var å være med de i klubben. Vi fikk sagt mye på presentasjonen selv om vi jobbet litt lite med den. Jeg har lært at det er lurt å øve mye, jobbe mye med roboten.

Foreldre og veiledere

Asle Hovdet, en pappa, mener at FLL er god erfaring med prosjektarbeid for både barna og foreldre.

Heidi Brager, mor til Vetle synes juniorene klarte seg fint. Det var litt stille i starten men dommerene fikk dem i gang. Det har vært en spennende og lærerik periode på åtte uker, og på selve turneringsdagen nå på søndag. 8. plass for FLL seniorlaget vårt, Gromkællene, er jo super bra.

Som foreldre har det vært spennende å delta i prosjektet som barn og voksne har hvert ivrig i. Vi har lært masse på ulike arenaer fra Garthus, til Fagernes for å snakke med Henriette - arkeologen i Valdres Natur og kulturpark, tur til Oslo og til Lillehammer på turnering! For en reise vi har hatt 😍.

Vi ser nå frem til spennende aktiviteter ellers i Teknoklubben, og gleder oss allerede til neste år.