Tekst av Tonje Goflebakke
Så var det igjen tid for den tradisjonelle nyttårskonserten i Begnadalen kirke, en musikalsk avslutning på året som samlet folk i alle aldre til en varm og stemningsfull stund. Konserten, som har blitt en populær begivenhet i bygda, avholdes alltid nyttårsaften kl. 16 og arrangeres av Sør-Aurdal kirkelige fellesråd.
I år var Herman Nordby på trompet og kornett, Bente Hemsing på hardingfele og fiolin, og Begnadalens «egen» sopran Marilyn Almeida invitert til å spille og synge sammen med kantor Anders Løberg på piano og orgel. Prestevikar Solgun Vårlid Stensæter holdt andakt underveis.
Variert repertoar og sterk musikalsk kvalitet
Konserten bød på et rikt og variert repertoar som strakte seg fra kjente og kjære folketoner til gripende klassiske melodier som musikerne bandt sammen gjennom blant annet små anekdoter. Blant stykkene var folketoner og salmer som «Eg veit i himmelrik ei borg», «Mitt hjerte alltid vanker» og «I denne søte juletid».
Publikum fikk også høre den flotte Hedalsmarsjen, først introdusert og fremført av Bente Hemsing på hardingfele, deretter av Herman Nordby og Anders Løberg på trompet og orgel fra galleriet i et flott arrangement av Ørjan Matre.
Det musikalske programmet var sammensatt slik at både det tradisjonelle og det mer moderne kom til sin rett. Publikum fikk for eksempel oppleve:
- Publikumsfavoritter som Gabriellas sång og Nordnorsk julesalme
- Gjendines bånlåt med hardingfele og kveding – en vakker hyllest til tradisjonell norsk folkemusikk
- Kulokk av Edvard Grieg
- Et spennende arrangement med Det hev ei rose sprunge og Bette Midlers The Rose gjort sammen, til stor begeistring blant publikum. Spesielt dette nummeret fikk ekstra lang applaus!
Underveis sang også publikum med på to salmer, og prestevikar Solgun Stensæter holdt en varm og reflekterende andakt som rammet inn konserten på en fin måte.
Prestevikar Solgun Stensæter, Foto: Granheim
En helt spesiell overraskelse var det da 6-årige Alida Marie Gulsrud entret kirkegulvet med sin fiolin og fremførte «Nå tennes tusen julelys» i samspill med Bente Hemsing – til stor applaus fra både store og små i publikum.
Og som et ekstra musikalsk høydepunkt avsluttet ensemblet konserten med O helga natt som ekstranummer – en verdig og kraftig avslutning.
Konserten ga et vakkert avbrekk før feiringen av det nye året, og med full kirke og stående applaus til slutt var det tydelig at både musikere og publikum satte pris på denne årlige tradisjonen.
Programmet for nyttårskonserten 2025
Artikkelen er skrevet med hjelp fra ChatGPT.