B


Publisert:  06.11.16  
FIRST LEGO League


Reidar Schlytter

Ved Begnadalen skole er det ett lag ( Skydivers)  som er med i First Lego League.

Begnadalen, no besøkte laget på søndag som jobbet iherdig for å sluttføre sitt prosjekt. 

De har som målseting å vinne flere priser som er:

Samarbeid
Robot
Marked
Forskning
Teknologi

Dommere og priser:

På turneringsdagen vil lagene møte dommere som er representanter fra næringslivet. Lagene skal gjøre en presentasjon av forskningsdeleni et eget rom. De skal også presentere roboten med sin tekniske løsning foran de tekniske dommerne. Profileringen bedømmes i pit, hvor lagene får besøk av de flyvende dommerne.

I hver kategori er det priser som skal gis ut. Hver pris har sine kriterier og bedømmes av dommerne etter disse. Eksempler på kriterier er engasjement, samarbeid, holdbar konstruksjon på roboten, effektive program, tydelig og innovativ løsning.

Prisene som deles ut er : Forskningsprisen, Teknologiprisen, Robotkonkurransen 1. og 2. plass, Markedsføringsprisen og Samarbeidsprisen. I tillegg deles FIRST LEGO League Champions prisen ut. Dette er den gjeveste prisen og går til det laget som totalt sett er sterkest i alle kategoriene sammenlagt.


 Gruppa fra Begnadalen skole:



Laget  
Skydivers  består av:   Martin Strøm, Kristian Strømmen, Anders Strandbråten, Hans Ole Grimsrud, Aaste Hougsrud, Maja Hansebakken. (Henning Brunstad og Trond Juvkam var ikke til stede da bildet ble tatt)


FIRST LEGO League er en Kunnskapskonkurranse for barn og unge i alderen 10-16 år, arrangert siden 2000.

Det samarbeid mellom organisasjonen FIRST, LEGO Company og Statoils talentutviklingsprogram Morgendagens Helter. Konkurransen organiseres i Skandinavia av FIRST Scandinavia.

I 2014 deltok 865 lag i de skandinaviske finalene. På verdensbasis deltok over 265 000 barn fra 80 land i 2014, og det er forventet at over 290 000 barn og unge skal delta i 2015. Hensikten med arrangementet er å øke interessen for teknologi og vitenskap og stimulere dagens ungdom til å bli morgendagens ingeniører og forskere.

Og kjerneverdier er hjørnesteinene i prosjektet. De er blant de grunnleggende elementene som skiller FLL fra andre prosjekter av sitt slag.  Gruppa  jobber sammen som et lag og arbeider sammen for å finne løsninger, med veiledning fra våre veiledere.

Det vi lærer, opplever og erfarer er viktigere enn det å vinne og vi deler våre erfaringer med andre.
Vi er gode konkurrenter.og er vennlige og profesjonelle i alt vi gjør
og ikke minst vi har det gøy!
 
Prosjektet ønsker å bidra til å øke interessen for realfag og teknologi ved å utfordre deltagerne gjennom reelle problemstillinger med en arbeidsmetode som man arbeider under i det virkelige arbeidslivet.

Vi tror på å gi barn og unge en god opplevelse med teknologi og prosjektarbeid tidlig, slik at de bevisstgjøres i forhold til valg av senere utdannelse. FLL innbefatter personlig og faglig utvikling gjennom samarbeid og praktisk læring mot et felles mål.

For laget fra Begnadalen skole er oppdraget delt i tre og byr på utfordringer innenfor forskning og markedsføring, teknologi og samarbeid.
 
Forskning og markedsføring
I forskningsoppgaven skal dere selv definere et problem. Gruppa har valgt en utfordrende oppgave som de kaller "Samspill mellom mennesker og dyr"  Under markedsføring skal dere fortelle om hvordan dere har/skal markedsføre forskningsprosjektet deres.

Teknologi
I teknologioppgaven skal dere bygge robot og programmere denne til å løse oppgaver på robotbanen.


Her ser vi roboten

Samarbeid
Det er viktig med godt samarbeid for å komme i mål med hele prosjektet! Dere skal også planlegge og lage innholdet til en pit.

Hvert år kommer et nytt og inspirerende oppdrag med et samfunnsrelevante tema. I oppdragene finnes ingen fasitsvar, lagene kan arbeide fritt, bruke sin oppfinnsomhet og kreativitet og selv velge hvor stor innsats de skal legge i prosjektet.
•I forskningsoppgaven skal lagene selv definere et problem.
•De skal lete og forske på fakta rundt dette og presentere en ny og smart løsning.
•I teknologioppgaven skal lagene bygge robot og programmere denne til å løse oppgaver på robotbanen.
•Under markedsføringen skal lagene arbeide for at andre skal få se og høre om laget og prosjektet dere, samt at de har fokus på samarbeid.

Veiledere:

Sammen med laga er det foreldre til deltakerne som har tatt på seg rollen som veiledere for prosjektene.

12. november er det regional turnering på Gjøvik hvor gruppa fra Begnadalen skal delta. Vi øsnker Skydivers  fra Begnadalen skole lykke til denne dagen. Kanskje det blir en pris ?

Bilder som viser Skydivers i arbeid med å justere roboten til å utfører oppdrag som kan gi poeng.


Moduler som roboten skal styre


Roboten (med egen motor)


Anders gjør klar roboten for demostrasjon til Begnadalen.no


Flere utfordringer for roboten


Egen PC med programvare for å styre roboten


Roboten i arbeid med å starte en anne maskin






Foto: Reidar Schlytter



Nettsideansvar:  Reidar Schlytter