B

Publisert:  11.07.14

Sør-Aurdal Pensjonistforening på tur til Trondheim

Ingrid Gunderhuset har skrevet utførlig referat fra turen.  Klipp fra avisa-valdres 11.07.14

Turen startet 30. juni fra Haugen Servicesenter i Begnadalen. 17 forventningsfulle turdeltakere var møtt frem. Etter hvert kom det på 10 deltakere til. Da vi reiste fra Bagn var vi 27 + sjåføren.

Turen gikk over kjente trakter som Tonsåsen – Dokka – Torpa -åsen til Lillehammer. På Vingnes hadde vi vår første stopp. De som ville kunne kjøpe seg noe på Bjørns Kro, før vi startet på den lange og vakre Gudbransdalen.

Det var småregn i lufta. På Dovreskogen spiste vi medbrakt niste til kaffe og te. Turlederne spanderte kringle og sirupskake.

Turen gikk over vakre Dovrefjell – ned Drivdalen – til Oppdal. På Støren Bakeri stanset vi. Med god kaffe, eller noe annet drikke til – kunne vi nyte de berømte Wienerbrødene. De var i sannhet en « gane - fryd »

Vel fremme i Trondhjem, ble vi godt tatt imot på Rica Nidelven Hotell.

Vi spiste en treretters middag og hygget oss.

2.dag møttes vi til en uforglemmelig frokost. DER INGEN TING MANGLET.

Så bar det rett ut i bussen. En stedlig guide var på plass for å ta oss med på en rundtur i byen. Hun var dyktig, og vi fikk vite mye om mange ting. Vi endte opp i Domkirken, hvor en annen guide tok over. Der fikk vi innføring i kirkebyggets historie i alle tre skipene. Vi gikk så rett i bussen igjen, der den første guiden ventet for å ta oss videre . Da gikk turen opp til Byåsen .med utsikt over byen havna og mere til. Guiden fulgte oss helt til Ravnekloa.

En liten pause der gav oss mulighet til å nyte Ravnekloas fiskesuppe, eller om man heller ville nyte noe søtt til kaffen.

Båtturen til Munkholmen var flott, i det vakre været. En flott guid serverte oss en heller dyster bit av norgeshistorien. Utrolig at slike triste ting kan ha skjedd i så vakre omgivelser, Vi måtte riste den stemningen av oss ved å ta handleturer, gåturer osv. En treretters middag samlet oss til fest – stemning igjen.

3.Dag. Etter enda en god natt i svert gode senger, møttes vi til frokost. Ingen dro sultne fra den bugnende buffeen. Bussen sto og ventet. Nå gikk turen til Røros. Kl.11.00 sto guiden Knut 83 år og ventet på å få følge oss på « byvandring « som endte i Røros kirke. Han var dyktig ,inspirerende,og med ei god stemme. Men å koke ned 400 års historie som er mangfoldig og rik – til 5 kvarter er ikke enkelt. Men vi fikk med oss mye . De som ville kunne på egenhånd gå til smeltehytta. Rørosingene har vært veldig flinke til å fylle de gamle husene med butikker, ulik industri, kafeer o.l.

Været var strålende og vi var ute og nøt alt rundt oss. Bare et avbrekk med Lunch på Bergstaden hotell- SOPP-SUPPA vi alle ble meget begeistret for.

Om kvelden var det buffe . Det slo godt an. Meget utsøkt. Etterpå samlet vi oss i baren og lyttet til pianomusikk.

4.dag Etter en nydelig frokost her også, var vi klare for hjemreise. På Hanestad hadde vi en stopp før vi tok fatt på Friisveien, som førte oss over det vakre fjellet til Ringebu. Et herlig måltid ventet oss på Fåvang Kro. Fra Tretten Tok vi veien over Gausdal – Segalstad – Forsett -. Vår siste stopp ble på Kitilbu. Der serverte Signy hjemmelaget vin som en avskjeds – drink. Vi var enige om at turen hadde vært bra fra start til slutt. Det var trygt og godt med Anders Lunde ved rattet. Han var også en god guide underveis. Takk til hver og en.

Noen har pyntet seg ekstra fint.