Reisebrev fra Vietnam 08.03.12

Publisert:  08.03.12
Hei alle sammen !

Ove og Ragnhild Strømmen

"YR" viser fortsatt  snø og filleføre i Valdres...
Alt vel her i Fjerne Østen.

Vi befinner oss nå på nivå med Hedalen, ca 450 m.o.h, i byen Buon Ma Thuot (ca 400.ooo innb.). Dette er provinshovedstaden i DakLak. 1/3 av denne provinsen er dekket av skog, og her er grønt og svært fruktbart. Her dyrkes kaffe, gummi, sukkerrør, pepper, kakao, cashewnøtter, bomull, rambutan, avocado, durian, mango mm.

I de seinere åra er det blitt oppretta flere nasjonalparker og naturreservater her i området. Den største nasjonalparken, Yok Don, ligger mot grensa til Cambodsja.Der skal det ha vært 66 forskjellige pattedyr, og nesten 250 fuglearter.Men dette er lenge siden. Og det var litt om dyra, de kom jo først...

I tillegg til folkegruppa kinh, den "vanlige" vietnameser som utgjør det meste av befolkninga, er det hele 52 etniske grupper i VietNam, og nesten alle har forskjellig språk og kultur.
Hele 44 av disse fjellfolk-gruppene holder til i denne provinsen.

Hit til BMT kom vi den 27/2, og turen gikk gjennom grønt og vakkert landskap. Mange kaffe-og sukkerrørplantasjer langs veien.
Vi fant oss et sted å bo, og var sultne etter reisa så vi dro på jakt etter mat. Ikke restauranter på annenhvert gatehjørne som i NhaTrang !

Vi gikk og gikk og gikk, og omsider fant vi et sted der de ordna med foring til oss -. En slags primus med suppekjele ble satt på bordet, sammen med diverse råvarer og grønt.
Etter litt drahjelp var det bare å sette i gang og koke sjøl. Og godt var det !

Seinere flytta vi til et annet hotell, og her er det restaurant med ganske god mat. Men små porsjoner,  Ove kjøper iblant to middagsretter...

Vi var litt forvirra de to første dagene i denne ganske store byen, men er blitt godt kjente etterhvert.
Dette er en by det er lett å trives i !!!
Store trær langs gatene gir skygge mot sola, og av og til blåser det friskt. Vi  opplevde også kombinert måneskinn og tordenvær en kveld !

Markedet her er ett av de ryddigste og beste vi har opplevd i Asia.
Ellers kryr det av markeder langs fortaua.
Et nyåpna museum i byen viser livet i denne provinsen før og nå.

Vestlige turister er det ikke mange av her ! Bare et fåtall her forstår engelsk, men alle er blide og trivelige !! Mange glaner uhemma, og gliser, og vi smiler tilbake.

Her har vi fått ordna med hårstuss, reparasjoner av klær og fått laga skilt etter egne ønsker.
Oves bursdag feira vi på en trivelig restaurant som Kari og Magne hadde oppdaga på en av sine lange byvandringer.

Den 5. mars var vi på tur hele dagen, 30-40 km fra byen. Først til et fossefall, og så til en minoritetslandsby ved innsjøen Lak. Her bor Mnong-folket i et fredelig område. Kuer, høner og griser gikk fritt mellom husa.Tur på elefantryggen og en båttur ble det også.

I byene  kan en få inntrykk av at mopedister og bilister har en storstilt tutekonkurranse på gang !  Denne dagen på landsbygda ble den mest "lydløse" vi har opplevd i VietNam ! Og den aller beste lunsj vi har smakt fikk vi her !

Uansett hvor godt vi trives her i BMT : Dagene går og vi må videre. Vi har kjøpt oss bussbilletter til Da Lat, som ligger mer enn 1000 høyere opp, og der er 8-10 grader "kaldere". Turen tar 5-6  timer, og vi betaler snaue 40 kr pr pers.

DaLat sendte vi reisebrev fra i fjor. Dette blir vel nestsiste stopp på turen, som avsluttes i Saigon.

Ha det så bra alle sammen !

Varme hilsener fra

KROM

76 år. (Begnadalen.no gratulerer med dagen)

Bensin, dekk og luft fås her...

Elefanten og vi er klare...

Etter lunsj, klare for nye eventyr...

Feet up!

Resirk 4

Se opp bestefar !

Smakfull lunsj !

Stammen er ca 10 m i omkrets. Alder ukjent.