Publisert:  15.05.09
Sykkelhjelmkampanje i mai

Sykkelhjelm kan være stilig. Trygg trafikk har satt i gang en kampanje for å få folk til å bruke hjelm, og Helsedirektoratet støtter kampanjen. 

Hjelmer for enhver smak
Kampanjen er et ledd i Trygg trafikks nullvisjon. Visjonen er null drepte og null skadde i trafikken. Ved hjelp av annonser, plakater, sykkelstyrehengere, t-skjorter og en egen kampanjenettside skal unge og voksne få et nytt forhold til sykkelhjelm, og få øynene opp for at det finnes hjelmer for enhver smak. Slagordet for kampanjen er ”Finn din”.

Mindre hodeskader
— Vi vet at hjelmbruk reduserer risikoen for alvorlige hodeskader med mellom 60 og 80 prosent. Samtidig ønsker vi at folk sykler, det er bra å holde seg fysisk aktiv. Dessverre er det for få som bruker hjelm, og spesielt er det kvinnene som sluntrer unna. Bare 35% norske kvinner og 41% menn bruker sykkelhjelm. Kan vi få unge voksne til å tenke at sykkel + hjelm er like viktig og naturlig som alpint + hjelm, har vi kommet langt, sier Ole Trygve Stigen, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.

Sterk oppfordring
Til tross for at Trygg trafikk bruker ord som ”må” i sine anbefalinger når det gjelder bruk av sykkelhjelm, er det ikke lovpålagt. — Vi ønsker ikke å kreve at syklisten skal bruke hjelm, vi vil heller oppfordre til det på en hyggelig måte, sier Stigen. — Derfor er vi glade for å kunne støtte kampanjen. Vi håper legekontorer og helsestasjoner rundt i landet vil ha glede av kampanjeplakatene vi har sendt ut, avslutter han.

Helsedirektoratet støtter Trygg trafikks kampanje som vil pågå i hele mai.

Deler av kampanjen vil fortsette i to år fremover. Helsedirektoratet har sendt ut plakater og brev til fastleger, helsesøstre og kommuneleger over hele landet. I tillegg får alle landets rådmenn og fylkesmenn informasjon om kampanjen via e-post. For kampanjens nettsider, se www.tryggtrafikk.no.

Plakater vedrørende kampanjen:






 

Her kan du gå inn på Nettbutikken til Trygg Trafikk for å bestille
materiell/hjelmer m.v.  klikk her...


Nettsideansvar:  Reidar Schlytter